zaterdag 20 februari 2010

Waarom Oosterse vechtsport geen zelfverdediging is

Kort? Regeltjes. Aikido, Judo, Hapkido, Tae Kwon Do Jeet Kune Do, weet-ik-veel-wat-nog-do of Kung Fu zijn sporten. Of je traint recreatief of je traint voor competie. Als je dat laatste doet dan ben je bezig met regeltjes. Je mag niet naar het hoofd slaan (Kyokushin Karate), je mag helemaal niet slaan (Judo) en ga zo maar door. Het jarenlang trainen op die technieken en regels conditioneert je zodanig dat je niet juist reageert in een echte stress situatie.

Een bijkomend probleem is dat de bewegingen te complex zijn én dat er teveel technieken zijn. Je hebt dus met andere woorden veel training nodig eer alles netjes in je lichaamsplan zit. Een Oosterse vechtsport leer je niet op 2 jaar, zelfs niet als je er intensief mee bezig bent!

Uitzonderingen? Ja die zijn er natuurlijk maar alles hangt af van je Sensei. Het probleem is echter dat ik op veel clubs al een pak onzin heb moeten slikken. Laatst hoorde ik nog iemand zeggen dat zijn Judo Sensei vertelde dat een trap naar het kruis niet werkt. Wel, dat klopt gedeeltelijk en zeker als je de filosofie van de Oosterse vechtsport volgt (bijkomend probleempje). Stel dat je trapt en je aanvaller gaan naar beneden dan moet je natuurlijk niet stoppen en wachten tot hij terug bij z'n positieven is! Neen, je moet ervan profiteren dat hij lichtjes voorover gebogen staat met z'n handen voor z'n kruis!

Oosterse vechtsporten zijn super, als sport (competitie) of recreatief maar als je jezelf en je kinderen/vrouw/man... wil kunnen verdedigen dan ga je voor Krav Maga, (echte) Kapap, (echte), Haganah, Close Combat of een degelijk beproefd zelfverdedigingsystem.

1 opmerking:

  1. Beste
    Van mijn 15 jaar sta ik al in mijne pyjama. Ik ben nu 54. Taekwondo, Hapkido, Jujitsu en uiteindelijk Korean Close Combat, gegeven door ex instructors en Grootmeesters uit het Koreaanse leger. Allee, zo profileren ze zich toch. Reeds meer dan 35 jaar heb ik opgebokst tegen de waanzin van onzinnige technieken. Het heeft me 3 huwelijken veel zweet en geld gekost. In Korea kennen ze me als dienen ambetante, eigenzinnige Belg. Ik ben een jongen van de straat. Een goede raad voor al wie Oosterse gevechssporten wil volgen; vraag aan je Sensei of je Sabumm een groot diploma, da's leuk voor je kinderen om op de achterkant een mooie tekening te maken. Ze kunnen het niet laten, X % van de technieken werkt niet of is zo ingewikkeld dat je na een tijd niet meer weet waar het Noorden is. 15 jaar geleden drukte mijn ex schoonbroer een geladen pistool op mijn hoofd terwijl een andere een mes in mijn lijf plantte.
    Daar lag em dan met al zijn dangraden. Van dan af ben ik echt mijn eigen ding gaan doen. Koreaanse Hapkido ... filteren en toetsen aan de werkelijkheid. Direkt reactie uit Korea of ik hun regels wou volgen a u b. Laatst heb ik een uitvoerig gesprek gehad met Luc Van Laere. Die vertelt tenminste gene onzin. Ik was direkt verkocht... ja ja denkt er van wat ge wilt... op zijn oude dagen. Ik ben erg blij dat ik onder Luc zijn vleugels mag lesgeven. Eindelijk kan ik me uitleven en mijn ding doen. Luc is voor mij een uitdaging, ik ben er zeker van dat hij dezen ouwe nog toffe dingen kan aanleren.
    In ieder geval; EX HAPKIDO...ENTER KRAV MAGA
    Pat

    BeantwoordenVerwijderen