zondag 28 maart 2010

Ontwapenen van een handvuurwapen

Het voordeel van mijn anonimiteit is enorm, je stapt ergens binnen, doet wat sullig en je krijgt de meest fantastische verhalen te horen. Op 10 minuten kom je te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. "Ik doe al jaren fitness en nu wil ik ook leren vechten", meer moet dat niet zijn. En allemaal trappen ze er met beide voeten in.

In de afgelopen jaren heb ik honderden instructeurs gezien met een kwaliteit gaande van belachelijk tot fantastisch. Nogmaals, de belachelijke noem ik zelfs niet meer bij naam. Ik kan je echter wel vertellen wat ze fout doen.

Eventjes iets over het ontwapenen van handvuurwapens (pistolen en revolvers) door de fantasten:

1) ze kennen het verschil niet tussen een revolver (kogels in een trommel) en pistool (kogels in een lader).

2) ze ontwapenen en richten daarbij de loop in hun eigen richting

3) ze ontwapenen en richten de loop in de richting van de omstaanders (dat mag wel maar laat de omstaanders dan weten dat het om een plastic replica gaat en dat het om een scenario gaat waarin zij niet voorkomen)

3) ze ontwapenen en richten het handvuurwapen op de aanvaller zonder te weten hoe het wapen werkt (ze controleren het wapen niet of ze wéten gewoon niet hoe zo'n schietijzer technisch werkt, zie verder in de tekst).

4) ze houden het wapen verkeerd vast

5) ze staan te dicht bij de aanvaller zodat hij de net gedemonstreerde techniek tegen hen kan gebruiken

Daarbij komt nog dat die gasten het niet hebben over veiligheid waardoor ze een leerling het gevoel geven dat hij het wel kent.

Jongens, voor je ontwapening gaat trainen met iemand stel je best eens een paar vragen over de achtergrond van de instructeur.

Zo'n half jaar geleden doe ik een proefles bij een clown uit het Kortrijkse. De mannen die erbij waren zullen zich het incident wel herinneren. Hij zou een ontwapentechniek aanleren. Bij de demo zag ik al dat er iets niet klopte. Ik vroeg hem of het niet gevaarlijk was om bij het ontwapenen de loop naar hem toe te houden. "Neen", zei hij. Hij blokkeerde immers de slede! Met z'n X-ray ogen had hij ook gezien dat er geen kogel in de kamer zat. Althans, dat hoop ik voor hem.

Dat en nog veel meer zoals het zoeken van de veiligheid op een Glock 19 of het slaan met de kolf van een wapen met de loop in eigen richting, ik heb het allemaal gezien.

De gouden raad van Nonkel Pim: trap er niet in!

Een quote van Nonkel Luc: "Als je iemand een handvuurwapen afneemt hou je best rekening met het feit dat jij plots de gewapende bent. Stel je eens de vraag wat de politie die ter plaatse komt ziet? Juist, een gewapende waarschijnlijk opgejutte kerel en iemand die op de grond ligt."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten