donderdag 21 oktober 2010

Mijn mening is niet heilig

En soms vergis ik me wel eens. Ik ben dan ook niet te beroerd die fout toe te geven.

Langs de andere kant bewijst dit meteen dat ik mijn taak zeer serieus neem, ook de goed aangeschreven instructeurs blijf ik op de voet volgen. Zoals Alain Cohen. Flamboyant, een tikkeltje te commercieel maar goed op de hoogte. Dacht ik.

De 2 seminars die ik ooit meemaakte waren interessant. Daar valt weinig meer over te zeggen.

Onlangs zag ik echter een DVD reeks van "Master" Cohen. De reeks loodst je door alle niveaus van zijn systeem, van gele tot zwarte band. De kwaliteit van die reeks is erbarmelijk. Diverse technieken zijn ronduit dom en het lijkt wel alsof ze tussen de soep en de patatten zijn opgenomen. In mijn teleurstelling heb ik dan maar een second opinion gevraagd van een Cohen fan en van een Cohen hater. Met ons drietjes waren we het er unaniem over eens. Ceci n'est pas ok Alain!

De druppel was dat hij in zijn zwarte band DVD de Tai Sabaki aanhaalt. Eerst en vooral is Tai Sabaki Japans en ten tweede is het basiskennis. Wikipedia zegt er het volgende over "Tai sabaki is een basistechniek uit de Japanse zelfverdedigingskunsten zoals jiujitsu, aikido en judo. Het is een Japanse term. De techniek houdt het zeer gecontroleerd bewegen van het lichaam in, en bestaat voornamelijk uit het ontwijken van een aanval, zoals een stoot, slag of trap, zodanig dat de verdediger in een betere positie uitkomt."

Op diezelfde DVD staat ook een verhaal over drukpunten. Prima, maar zeg er dan wel bij dat drukpunten niet echt bij Krav Maga passen. Drukpunten horen thuis bij de gimmicks.

Het totaal sluit een beetje aan op wat één van de reviewers me al eens vertelde. Cohen maakt in zijn drang naar geld de meest stomme fouten. Wel, ik volg. Er klopt iets niet als je mensen die je enkel op video hebt gezien een certificaat geeft.

Exit Alain Cohen!

Met dank aan LVL en EM voor de medewerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten