zaterdag 20 februari 2010

Haganah

HaganaH, F.I.G.H.T. (Fierce Israeli Guerilla Hand-to-hand Tactics) is van de hand van Mike Lee Kanarek (die trouwens tot z'n 10e in België woonde en nog een paar keer terugkwam). Zonder enige moeite heb ik het hier over een egosysteem. Mike Lee kent Kapap en Krav Maga maar is een commerciëel beestje. Niks op tegen en op de keper genomen heb ik zelfs geen probleem met een egosysteem. Als het maar zin heeft, als het maar een achtergrond heeft.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja. Ik bedoel, ja, het werkt. Alleen is het soms een beetje te fijnmotorisch. Tracht in een gevecht je voet maar eens op de voet van een tegenstander te krijgen... Leuke techniek, dat wel. Het principe is simpel: je zet je voet op de voet van de tegenstander en duwt hem naar achter. Om het in de woorden van één van mijn favoriete instructeurs te zeggen: "een opportuniteitstechniek". Ik zou je tijdens het trainen van die techniek willen aanraden je voet op te heffen als je trainingspartner naar achter begint te vallen anders zou je wel eens met een enkelprobleem kunnen zitten. uit ervaring weet ik dat je daar maanden kunt mee sukkelen.

Als je de DVD's van Kanarek bekijkt zie je zorgvuldig gemaakte beelden, een duidelijke uitleg en goede achtergrondinformatie. De nadruk ligt op de technieken én het concept. Kanarek werkt met referentiepunten en dat is op zich een leuk idee. Je leert zo snel een aantal openingen benutten vanuit diverse hoeken.

Zijn de DVD's het kopen waard? Ja. Alleen al omdat ze zo zurgvuldig gemaakt zijn. Kanarek slaagde erin een goed systeem op poten te zetten dat vooral in de USA een succes is.

Meer info: http://www.fight2survive.com/

UPDATE: Ondertussen is aan het licht gekomen dat ook Kanarek het niet zo nauw neemt met de waarheid. Lees er alles over op de waarheid over Mike Lee Kanarek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten